Fællesskabet
Alle børn har brug for at være en del af et eller flere fællesskaber. Det er i samspillet med de andre børn og betydningsfulde voksne og med fokus på at være en del af og kunne bidrage til fællesskabet, at det enkelte barn udvikles.
Hos os deltager barnet i mange forskellige fællesskaber, små og store. De bidrager med noget forskelligt til børnefælleskaberne og er hinandens ressourcer.
Hos os lærer børnene at være en del af et fællesskab på godt og ondt. De lærer at omgås andre på en god og respektfuld måde. De lærer at sige til og fra, øver sig i konfliktløsning.
Det der sker i børnenes fællesskab understøttes af os voksne omkring barnet.
Det er vigtigt at vi lærer det enkelte barn godt at kende og kan være med til at skabe en plads til barnet i fællesskabet med respekt for den enkelte.
Legen
Legen rummer en mangfoldighed af sociale og kulturelle læreprocesser og derfor har legen en høj prioritet hos os. Både i den frie og den vejledte leg, udvikles og modnes børnenes personligheder. Når de leger udvikler de sociale kompetencer, sprog, motorik og kreativitet. De lærer forskellige spilleregler, som at vise andre interesse, gå på kompromis, at samarbejde og de oplever fordybelse og koncentration. Kompetencer der alle er nødvendige for at kunne begå sig blandt andre. De bliver klogere på sig selv, på hvad de kan, hvad der er svært og de bliver klogere på andre. De oplever deres følelser og lærer at regulere dem og på den måde dannes deres personlighed.
Børnene oplever samarbejde og demokrati når de udvikler en leg sammen. Nogle gange får de ret og andre gange må de gå på kompromis. Når deres ideer bruges, styrker det deres selvværd og de får mod på mere. De lærer at løse konflikter, indgå kompromisser, kunne tilgive og nogle gange sige "pyt med det".
Når børnene leger, er vi opmærksomme på hvordan legen går. Vi leger med børnene når vi må være med eller når vi vurderer at de skal støttes i legen.
Fri leg betyder ikke at børnene er overladt til sig selv, men at vi som personale er på sidelinien og parate til at støtte hvis legen går i hårdknude.
Hverdagens gøremål
Det vigtigste udviklingsrum er i nuet. Vi skal gribe det når vi kan. Det foregår tit i det vi kalder mellemrum som, er de mange rutiner, der ligger mellem to mere fastlagte og planlagte aktiviteter i vore dagligdag. Derfor prioriter vi god tid til at børnene kan gøre tingene selv.
Vi er meget opmærksomme på at inddrage børnene i vores hverdagens gøremål og bruge dem til et læringsrum for børnene, tilpasset deres alder og udvikling. Vi fokuserer f.eks. på sprog, selvhjulpethed og relationer, når børnene er på badeværelset, i garderoben, når de dækker bord og når vi spiser. Vi oplever tit en andet form for nærvær når vi er sammen om de små, men vigtige ting.
Det er ikke tilfældigt når vi indretter og køber nyt. Vores valg af indretning, legetøj og aktiviteter tilbyder forskellige legemiljøer og skal give børnene lyst og mod til at prøve noget nyt.